Lv
En

MBTI - pasaulē populārākais instruments sevis apzināšanās, personīgās un grupas efektivitātes celšanai

Žanete Drone
Organizācijas attīstības centra SpringValley konsultante
Sertificēta MBTI trenere
 
Par mūsdienu folkloru kļuvušais jautājums “kas es esmu?”, patiesībā ir viens no nozīmīgākajiem jautājumiem, ko savas dzīves laikā mēs varam sev uzdot. Un ne tikai uzdot, bet arī meklēt atbildi uz to.
 
Ikviens no mums var censties sniegt atbildi uz šo jautājumu caur savām lomām – darbinieks, vadītājs, uzņēmējs, skolotājs, sieva, vīrs, meita, pārdevējs utt. Taču tā nav atbilde uz jautājumu “kas es esmu?” pēc būtības. Daudzi cilvēki vēlētos to noskaidrot, bet apstājas pie nākamā jautājuma – kā to izdarīt? Kas ir tas spogulis, kurā varu ielūkoties un ieraudzīt savu personību? MBTI ir viens no pasaulē lietotākajiem psiholoģiskajiem instrumentiem, kas ik gadu palīdz miljoniem cilvēku iepazīt sevi labāk un līdz ar to kļūt labākiem kolēģiem, priekšniekiem, padotajiem, partneriem un vecākiem.
 
Kāpēc ir svarīgi iepazīt savu personību?
 
Aizdomāsimies, cik automātiski mēs parakstāmies, aplaudējam vai sakrustojam rokas. To darot, mēs ne mirkli neaizdomājamies par to, kā to darām. Mums tas sanāk dabiski, nepiespiesti un neprasa no mums ne kripatiņu papildu enerģijas. Un tagad aizdomāsimies, cik daudz patiesībā zinām par to, kā darām daudz svarīgākas lietas dzīvē – pieņemam lēmumus, risinām konfliktus, uztveram pasauli un informāciju ap mums, komunicējam, sadarbojamies, vadām. Visbiežāk mēs to vienkārši darām, tieši tāpat kā parakstāmies – savā ierastajā, taču visticamāk neapzinātajā veidā. Turklāt visiem citiem arī ir savs ierastais lietu darīšanas veids, kas nereti ir konfliktā ar mūsu priekšstatiem par to, kā būtu jāsadarbojas un jāsadzīvo ar pārējiem. Patiesa arī šajā jomā ir aksioma “ko nevar mērīt, to nevar vadīt” – ja es neapzinos sevi, savu uzvedību, es neesmu spējīgs mērķtiecīgi veidot un vadīt attiecības ar citiem šajā pasaulē.
 
MBTI izcelsme
 
Visā pasaulē populārā instrumenta pirmsākumi ir izcilā šveiciešu psihologa K.G.Junga teorija par cilvēka attīstību, psiholoģiskajiem tipiem un psihes struktūru. Ilgstošā praktiskā un pētnieciskā darbībā Jungs identificēja un pierādīja, ka šķietami nejaušas atšķirības dažādu cilvēku uzvedībā patiesībā ir sistemātiskas un noturīgas un ka šīs atšķirības nosaka iedzimts, atšķirīgs veids, kādā cilvēki izmanto divas prāta pamatfunkcijas – uztvert un pieņemt lēmumus.
Tomēr, kā tas visai bieži gadās, zinātne ir tālu priekšā tās atklājumu praktiskajam pielietojumam cilvēku ikdienā. Par laimi, divas amerikānietes, māte un meita – Ketrīna Kuka Brigsa (Catherine Briggs) un Izabella Brigsa Maijersa (Isabell Myers) (no šejienes arī instrumenta nosaukums MBTI – Myers Briggs Type Indicator), apzinoties Junga ideju milzīgo potenciālu, nolēma attīstīt tās līdz pilnīgi praktiski pielietojamam rīkam ikviena cilvēka un organizācijas dzīvē, kas vien to vēlētos. Abas dāmas piedzīvoja to, ko mēdz saukt par īsto dzīvi – kara radītās šausmas, kuru pamatā allaž bijusi neiecietība un agresīva vēršanās pret atšķirīgo. Viņu pašu aizraušanās ar psiholoģiju un ilgu gadu gaitā veiktie novērojumi mudināja formulēt viņu dzīves misiju – palīdzēt indivīdiem kļūt par veselīgām un spēcīgām personībām, izprotot un novērtējot atšķirības starp cilvēkiem, kā arī veicināt saskaņu un produktivitāti starp dažādām, atšķirīgām grupām. Šim darbam Maijersa un Brigsa veltīja 40 savas dzīves gadus un šī darba rezultātā ikvienam, kas interesējas par savu attīstību visas dzīves garumā, ir pieejams viens no visplašāk lietotajiem šāda veida instrumentiem pasaulē. Maijersas un Brigsas darbu turpina viņu vārdā nosauktais institūts. Par MBTI līdz šim klajā nākušas varāk nekā 4000 zinātniskas publikācijas, pierādot, ka instruments aizvien ir ticams.
 
MBTI šodien
 
MBTI kā sevis apzināšanās un attīstības instrumentu ik gadu apgūst 1,5 miljoni cilvēku visā pasaulē. To pielieto 89 no Fortune 100 un 80% no Fortune 500kompānijām, kā arī pavisam nelieli mikro uzņēmumi. Instruments ir vienlīdz plaši pielietots valsts pārvaldes institūcijās, medicīnas, reliģiskajās, bezpeļņas organizācijās un valstu aizsardzības sistēmās. Instrumentu pielieto individuālā koučingā, komandu veidošanā, menedžmenta apmācībā, darbā ar atkarībām, pāru terapijā un citās daudzveidīgās jomās. Tā kā instruments balstīts uz universālām cilvēku atšķirībām, tas ar vienlīdz labiem panākumiem tiek pielietots ASV, Eiropā, Āzijā un citos kontinentos.
 
Ideja
 
Instrumenta pamatā, tātad, ir Junga atklājums par to, ka atšķirības cilvēku uzvedībā nosaka veids, kādā tie izmanto prāta pamatfunkcijas jeb veidus, kādā cilvēki saprot un piešķir jēgu apkārtējai pasaulei. Turklāt šīs pamatfunkcijas ir universālas – piemītošas ikvienam cilvēkam un ir cilvēka prāta pamatsastāvdaļa. 
 
Cilvēka prāta pamatfunkcijas ir:
1.     Uztvere – veids, kādā cilvēks uztver informāciju, pasauli visapkārt, cilvēkus utt.
2.     Spriešana – veids, kādā cilvēks pieņem jebkuru lēmumu, bastoties uz uztverto informāciju.
 
Ikdienišķā dzīves situācijā tas izpaužas šādi – es paskatos ārā pa logu, kāds ir laiks (uztvere), un atkarībā no laika apstākļiem, izvēlos piemērotu apģērbu (spriešana). Līdzīgi, taču ne tik apzināti, cilvēka prāts darbojas daudz sarežģītākās situācijās – kompleksu uzdevumu un problēmu risināšanā darbā un privātajā jomā, ceļojumā, karjeras izvēlē utt. Jautājums ir – cik skaidri es apzinos, kā un ko es uztveru un kā es pieņemu lēmumus. Cilvēki spēj pieņemt lēmumus attiecībā uz savu uzvedību tikai tik lielā mērā, cik viņi sevi apzinās.
 
 
Kā MBTI darbojas
 
Vispirms MBTI palīdz identificēt cilvēka ierasto darbības “režīmu” četrās jomās (atcerēsimies salīdzinājumu ar parakstīšanos kā ierastu, taču neapzinātu procesu):
 
 
1.     Veids, kādā cilvēks gūst un uz ko virza savu enerģiju:
a.     Ekstraversija. Šos cilvēkus saista apkārtējā vide un viņi dod priekšroku problēmas “izrunāt”. Viņi vislabāk mācās, diskutējot vai darot. Ekstravertiem raksturīgs plašs interešu loks. Viņi vispirms rīkojas, pēc tam domā.
 
vai
 
b.     Introversija. Šos cilvēkus saista kontemplācija iekšējā pasaulē, un viņi dod priekšroku problēmas pārdomāt. Viņi vislabāk mācās, reflektējot un viņiem raksturīgs interešu dziļums. Viņi vispirms pārdomā, un tikai tad rīkojas. 
 
Piemēram, ekstraverti varētu vēlēties strādāt atvērtā tipa birojā un ar prieku ļauties dažādiem “traucēkļiem” – radio radītam fona troksnim, pēkšņam telefona zvanam, nepārtrauktai mijiedarbībai ar kolēģiem. Savukārt, introvertam produktīvākā šķiet darbošanās vienatnē, ar stingri novilktām telpas robežām un iespēju netraucēti pārdomāt un koncentrēties uz veicamo uzdevumu.
 
2.     Kāda veida informāciju cilvēks uztver un kādai informācijai uzticas:
a.     Faktiska, reāla, “taustāma” informācija. Šie cilvēki fokusējas uz to, kas ir reāls, novērojams un vērtē informācijas praktisku pielietojumu. Viņi ir konkrēti, pamana detaļas, atceras nianses. Dzīvo šeit un tagad un uzticas savai tiešajai pieredzei
 
vai
 
b.     Vīzijas, asociācijas. Šie cilvēki fokusējas uz “lielo bildi”, iespējām, iztēlē radītām varbūtībām. Viņi ir abstrakti un teorētiski, ātri saskata sakarības un dziļāku jēgu. Viņi dzīvo rītdienā, viņus motivē nezināmais, un viņi tic iedvesmojošām idejām.
 
Piemēram, ieraugot ābolu, pirmie vispirms uztver tā fiziskos parametrus – krāsu, smaržu, garšu, formu, nepilnības, savukārt otrie uztver asociācijas, ko varētu radīt ābols – slāpes, bērnības vasaras, Ēdenes dārzs, Sarkangalvīte utt. 
 
3.     Veids, kādā cilvēks nonāk līdz lēmumam:
a.     Pielietojot loģiku. Viņi vadās pēc objektīvas loģikas, fokusējas uz cēloņiem un sekām, ātri saskata kļūdas loģikā. Saskarsmē ar citiem piemēro bezkaislīgus, visiem vienādus principus. Galvenais ir uzdevums un rezultāts.
 
vai
 
b.     Pielietojot vērtības, sajūtas. Pieņemot lēmumus, viņi vadās no personīgām vērtībām un fokusējas uz harmoniju ar pārējiem. Meklē kopīgo un attiecas pret katru individuāli. Galvenais ir process un attiecības.
 
Piemēram, izvēloties piemērotāko kandidātu amatam, pirmie izvērtēs objektīvus kritērijus – izglītību, pieredzi, un, ja pēdējā atlases kārtā paliks divi, vienlīdz spēcīgi kandidāti pēc šiem kritērijiem, “ieslēgs” sajūtu režīmu, piemēram,  kurš no šiem diviem varētu labāk sastrādāties ar pārējiem. Pretēji rīkosies otrs tips – vispirms izvērtēs kandidātus organizācijas un savu vērtību kontekstā un pēc tam, ja paliks divi vienlīdz spēcīgi kandidāti pēc šiem kritērijiem, izraudzīsies to, kam ir, piemēram, lielāka pieredze.
 
4.     Veids, kādā cilvēks attiecas pret dzīvi kopumā:
a.     Visu rūpīgi ieplāno, strukturizē. Viņiem patīk pieņemt lēmumus, cik drīz vien tas ir iespējams. Viņi ir labi organizēti, plāno un strukturizē. Viņiem nepatīk darboties pēdējā brīdī.
 
vai
 
b.     Ļaujas dzīves plūdumam, ir atvērti iespējām. Viņiem patīk atstāt iespējas “atvērtas” tik ilgi, cik vien tas ir iespējams. Viņi ir spontāni un spējīgi pielāgoties, patīk process. Viņi gūst enerģiju no darīšanas pēdējā brīdī.
 
Piemēram, strādājot pie projekta, pirmie izplānos veicamo soli pa solim, cenšoties sadalīt to sīkākos uzdevumos ar pakāpeniskiem termiņiem. Savukārt, otrie elastīgi ļausies procesam, apsverot dažādas iespējas un “saraujot” rezultātu pēdējā brīdī.
 
 
MBTI valodā šos darbošanās “režīmus” sauc par preferencēm. Pavisam ir iespējamas 16 šo preferenču kombinācijas – 16 psiholoģiskie tipi, kas arī nosaka atšķirīgu veidu, kā cilvēki gūst enerģiju, uztver lietas, pieņem lēmumus un attiecas pret dzīvi kopumā. Neapzinoties šīs atšķirības, iespējami neskaitāmi neproduktīvi konflikti un domstarpības ik uz soļa kā profesionālajā, tā privātajā sfērā. Piemēram, tips, kas pasauli uztver ļoti reālistiski uzskata otru tipu, kas pasauli uztver asociācijās un vīzijās kā gaisagrābsli, kas neņem vērā realitāti, bet pēdējais pirmo – par pesimistisku knīpstangu, kas nogalina idejas. Tikai izpratne par cilvēku iedzimtajām atšķirībām uztverē ļauj abiem tipiem saprast, ka patiesībā, viņi ir ļoti nepieciešami viens otram – reālistiem vizionāri – lai saskatītu jaunas, plašas iespējas, vizionāriem reālisti – lai ieraudzītu reālas iespējas savas idejas īstenot.
 
Zināšanas un izpratne par savu tipu nodrošina neskaitāmus ieguvumus gan individuālā, gan organizācijas līmenī un kā privātajā, tā profesionālajā jomā.
 
16 tipi
 
Sava psiholoģiskā tipa noteikšana ir tikai pats sākums – MBTI piedāvā praktiski lietojamu ietvaru un instrumentus savas personības attīstīšanai visa mūža garumā. Personības raksturojums nav vis iedzimto preferenču summa, bet gan rodas no šo četru preferenču mijiedarbības. Zināšanas par tipu dinamiku ļauj katram tipam identificēt savu personības fokusu – kādam tās ir praktiskas rūpes par apkārtējo pasauli un cilvēkiem, citiem – sarežģītu teorētisku sistēmu radīšana. Ņemot vērā būtiskās atšķirības starp to, ko cilvēki uzskata par galveno jeb kā atšķiras viņu centrālais personības fokuss, krasi atšķiras arī, piemēram, komunikācijas un informācijas uztveršanas stils, ieguldījums grupā (ģimenē vai darbā), stresa faktori, konfliktu risināšanas ceļš, lēmumu pieņemšanas process potenciālo profesiju loks, personības attīstības ceļš, motivējošie faktori un citi personības aspekti.
 
Ieguvumi
 
MBTI pielietojums nodrošina neskaitāmus, absolūti praktiskus ieguvumus gan individuālā līmenī, gan komandās, gan organizācijās kopumā.
 
Ieguvumi individuālā līmenī:
       Apzināties un pilnībā izmantot savu attīstības potenciālu
       Uzlabot attiecības un komunikāciju darba un personīgajā vidē
       Pilnveidot savu problēmu un konfliktu risināšanas stratēģiju
       Apzināti rīkoties stresa situācijās
       Apzināties savus motivējošos faktorus
       Vadīt un izturēt pārmaiņas
       Attīstīt savu vadīšanas stilu
       Apjaust savas karjeras attīstības iespējas
       Konstruktīvi raudzīties uz atšķirībām starp cilvēkiem.
 
Ieguvumi komandai:
·       Samazināt neproduktīvā darba apjomu
·       Identificēt komandas stiprās un vājās puses
·       Noskaidrot komandas uzvedību
·       Pielāgot darba uzdevumus komandas dalībnieku preferencēm
·       Nodrošināt ietvaru, ar kura palīdzību komandas dalībnieki var labāk saprast konfliktu un to vadīt
·       Palīdzēt indivīdiem saprast, kā dažādi viedokļi un metodes var kalpot efektīvākai problēmu risināšanai.
·       Izmantot komandas dažādību, lai nonāktu pie izsvērtākiem un dziļākiem lēmumiem.
 
Ieguvumi organizācijai:
·       Maksimāli izmantot savu cilvēkresursu potenciālu
·       Pielietot cilvēku īstās, dabiskās stiprākās puses
·       Uzlabot komandu darbu.
·       Izprast un pielāgoties dažādiem vadīšanas stiliem
·       Uzlabot komunikāciju starp kolēģiem, vadītāju un padoto, darbiniekiem un klientiem
·       Virzīt karjeru
·       Risināt konfliktus
·       Nodrošināt individuālo koučingu
·       Veidot mācību un attīstības programmas
·       Novērtēt katra darbinieka unikālo ieguldījumu
·       Attīstīt radošuma, laika un stresa vadīšanas un citas prasmes.
 
 
Kā iegūt instrumentu savā rīcībā?
 
Psiholoģisko tipu nosaka trīs soļos – aizpildot anketu, pēc tam veicot pašvērtējumu un visbeidzot identificējot savu ērtāko tipu sertificēta MBTI trenera sniegtas atgriezeniskās saites sesijā.
 
Tieši atgriezeniskā saite ir būtiskākais instrumenta apgūšanas posms.
 
Ja instruments tiek apgūts individuāli, visticamāk, cilvēks noteiktu laiku turpinās attīstību kopā ar profesionālu kouču, kas ir tiesīgs pielietot šo instrumentu praksē. Koučinga fokuss ir atkarīgs no indivīda mērķiem – tā var būt līderības attīstīšana, attiecību veidošana, lēmumu pieņemšana utt.
 
Ja instrumentu apgūst komanda vai organizācija kopumā, tipa noskaidrošana notiek līdzīgi kā individuālā līmenī, taču atšķiras tālākais process. Komanda kopā mācās strādāt ar atšķirībām un sadarboties, pakāpeniski iemācoties efektīvi izmantot komandas locekļu dažādību. Tiek trenētas prasmes sadarboties (komunicēt, risināt konfliktus, pārdot utt.) ar dažādiem, atšķirīgiem cilvēkiem arī ārpus komandas – klientiem, partneriem u.c. grupām.
 
MBTI ir ļoti iedarbīgs sevis un citu cilvēku izzināšanas un attīstības instruments. Tāpēc, kā ikviens jaudīgs instruments – tas slēpj sevī dažādus bīstamus riskus, ja netiek pielietots profesionāli. Tikai specifiskas zināšanas par to, kā interpretēt un pielietot šo instrumentu, nodrošina cilvēkiem iespēju izmantot visus tā resursus precīzi, profesionāli un ētiski.
 
Plašāka informācija par MBTI pieejama pie SpringValley konsultantiem un instrumenta oficiālā izplatītāja mājas lapā opp.com.